تبلیغات
دانستنیهایی مفید ازهمه جا ،از همه چیز ،برای همه - ورزش های مناسب برای سنین مختلف
  • تعداد مطالب :
  • آخرین بروزرسانی :
  • تعداد افراد آنلاین :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

entry ورزش های مناسب برای سنین مختلف

ورزش


رشد اجتماعی و بازی

ما بین سالهای یك و دو ، كودكان در پاسخگویی به سایر كودكان بصورت قابل توجهی تغییر می كنند. در حالیكه نوزادان، علاقه مند به تماشای یكدیگر از فاصله ای هستند. نوپاها   معمولا مشتاق بازی در نزدیك هم می باشند، حتی اگر با سایر كودكان بازی نكنند. ممكن است برای مدت طولانی با هم در بازی همكاری نكنند، اما علائم فراوانی را مبنی بر اینكه سعی دارند با هم  كنار بیایند می فرستند.


والدین با تشویق یك ساله ها برای بازی با سایر همسالانشان می توانند مفید باشند، تا رسیدن به سه سالگی تلاشهای آنها برای بازی با یكدیگر موضوعی تصادفی است. كسی ممكن است تلاش نوپاها را در حال بازی پهلو به پهلو مشاهده كند به نظر می‌رسد كه هیچ یك نمی‌دانند كه دیگری آنجاست اما با مشاهده دقیق فرد می بینند كه آنها  تقریبا دقیقا به یك روش بازی می كنند. این بازی موازی شامل دو كودك است كه یك كار واحدی را در یك زمان اما مستقلا انجام می دهند . كودكان پهلو به پهلو برای مدت طولانی می توانند بازی كنند. بنظر می رسد هرگز به هم نگاه هم نمی كنند. اما از یكدیگر بخش بزرگی از رفتار بازی را برداشت می كنند.

در دو سالگی ، كودكان از بازی با هم لذت می برند. برای برخی كودكان، خصوصا برای انهایی كه تجارب  بسیاری با گروه سایر كودكان ، یا با دوست خاص دارند، این مرحله از بازی زودتر به وقوع می پیوندد . در بازی با یكدیگر ، كودكان می توانند به هم در آموختن مهارتهای تازه یاری كنند. آنها ناگهان به نظرات خلاقانه ای می رسند، یك راح حل خودبخودی برای مشكلی ؛ یا كلمات  جدیدی كه تا به حال با آن گفتگوئ نكرده اند . به هر حال هنگامی كه كودكان این سن با یكدیگر بازی می كنند بیشتر اوقات بازیشان به بحث و جدل بر روی یك اسباب بازی یا تماكاتشان پایان می پذیرد . حتی اگر  دو اسباب بازی هم شكلی در دسترس باشد، باز هم ممكن است كودكان بر سر یكی از آنها با هم دعوا كنند. در حقیقت برای آنها با ارزش است كه این عدم توافق را تجربه كنند. ممكن است كه فورا یاد نگیرند كه مشاركت كنند، اما شروع به رد و بدل افكار و مذاكره می كنند و بتدریج از عهده مشاركت حداقل در برخی موارد بر خواهند آمد.

سن

حسی و حركتی

تقلیدی و اجتماعی

تجسمی و فكری

از تولد تا هجده ماهگی

جغجه

زنگوله

دایره های زنگی

حلقه های پلاستیكی

اسباب‌بازی‌های فشاری صدادار

اشیای شناور برای آب بازی

وسایل كشیدنی و هل دادنی

رورواك‏‏،توپ پارچه ای

عروسك پارچه ای

جانوران پلاستیكی یا پارچه‌ای

تلفن كوچك

وسایل نقلیه برای حمل بار

مكعبهای سوراخ دار

انواع تصویرهای تقسیم شده به چند قطعه برای بازسازی تصویر (پازل) با 2 تا 3 قطعه

كتاب پارچه ای یا مقوایی

هجده ماهگی تا سه سالگی

ماسه، سطل، بیلچه و الك، پیچ و مهره پلاستیكی ، چكش و میخ پلاستیكی، سه چرخه، توپهای بزرگ و كوچك، وسایل كشیدنی و هل دادنی

عروسك قابل شستشو

عروسكهای پارچه ای

حمام و وسایل شستن عروسك

جانوران پلاستیكی

وسایل خانه عروسكی

وسایل نقلیه چوبی

انواع تصویرهای تقسیم شده به چند قطعه برای بازسازی تصویر (پازل) با 3 تا 5 قطعه

مكعبهای درشت چوبی و پلاستیكی برای ساختمان سازی

وسایل نقاشی

كتاب تصویری با ورقهای ضخیم.

سه تا پنج سالگی

آلاكلنگ، سرسره، تاب، نردبانهای فلزی، وسایل كشیدنی و هل دادنی ، وسایل باغبانی ساده، توپ در اندازه های مختلف، وسایل ساده خیاطی ، سه چرخه.

عروسك با همه لوازم آن (تختخواب، خانه، ظرف و )

جانوران‌گوناگون پلاستیكی و پارچه ای

وسایل نقلیه گوناگون

انواع لباسهای تقلیدی

انواع تصویرهای تقسیم شده به چند قطعه برای بازسازی تصویر (پازل) 9 تا 15 قطعه

وسایل‌نقاشی و خمیر مجسمه سازی

دومینو

مكعبهای ساختمانی در اندازه های بزرگ و متوسط كتابهای تصویری

پنج تا هشت سالگی

طناب

توپ

وسایل خیاطی

وسایل پیچ و مهره ای

دوچرخه كوچك.

وسایل اندازه گیری

عروسك و همه لوازم مربوط به آن

انواع وسایل نقلیه و لوازم مربوط به آن وسایل نمایش عروسكی

وسایل نقاشی

انواع تصویرهای تقسیم شده به چند قطعه برای بازسازی تصویر (پازل) با 20 قطعه و بیشتر مكعبهای ساختمانی در اندازه های كوچك بازی های چند نفره شمارشی ، شطرنجی چینی  كارتهای مصور بازی

(مجموعه گل، هواپیما و )

 

وسایل بازی

كودكان با هر آنچه در دسترشان باشد بازی می‌كند. یك تكه پارچه، یك بطری پلاستیكی، قاشق، جعبه‌های خالی از وسایلی كه آنها را درحل مشكلات ترغیب كند استقبال می‌كنند. بازی كودكان اغلب تقلیدی از رفتار بزرگسالان است. وسایل بازی ابزار كودك برای درك دنیا و كسب تدریجی صدها مهارتی است كه بعنوان عضوی از جامعه بزرگسالان انتظار می‌رود.

جستجوی خانه در سالهای نوپایی زمان بسیار زیادی را می برد. حالا با رشد تحرك و جنبش و چابكی ، آنها می توانند روی اشیا دست بگذارند، با آنها بازی كنند، آنها را تفحص كنند و نوپاها بسیاری از اشیا عادی را جالب توجه می‌بینند. قوری، ماهی تابه، جعبه‌هایی با اندازه های مختلف، اشكال و ابزار، پارچ‌ها ، امكاناتی  نامحدود برای آنها فراهم می‌آورند. آنها به وسایلی محتاجند كه به آنها اجازه دهد تا جستجو و تجربه كنند . هر چیزی این كار را می‌تواند بكند. حتی وسایل و اشیایی كه دور ریختنی هستند.

چیزهای عادی كه اطراف خانه یافت می‌شوند راه‌های خلاقانه‌ای را جهت استفاده می‌تواند فراهم آورد. مسلما انتخاب وسایل بازی برای كودكان خردسال می تواند كاری دشوار باشد. مهمترین مسئله این است كه در هنگام انتخاب وسایل بازی نیازهای رشدی در هر مرحله را به خاطر بسپریم كه بتواند به كودك در تمرین مهارتهای تازه‌اش كمك كند.

بستگی به والدین و مراقبین دارد كه تصمیم بگیرند كدام شئی خانگی و وسایل می‌تواند یا نمی‌تواند بعنوان اسباب بازی مطرح شود . هر كودك باید به تدریج بیاموزد كه هر چیزی برای بازی نیست، از كودك این سن نباید انتظار داشته باشیم  چیزهایی را كه باید از آن اجتناب كند مدام به خاطر بسپارد. این والدین  هستند كه بایستی برای كودك روشن كنند كه با چه چیزهایی نباید بازی كرد و او را از دست زدن به آنها دارند.

بازی با كودكان

برای كودك نوپا (مانند نوزادان) والدین عامل اصلی برای بازی، اسباب بازی و همبازی هستند. كودكان هر آنچه را والدین انجام می‌دهند تقلید می‌كنند و این شامل شیوه دوست‌یابی آنها هم می شود. نوپاها شیوه ای را كه والدینشان به جانب سایر مردم اعمال می كنند مشاهده می كنند ، سپس این روش را به همان طریق با دوستان خود به كار می گیرند. والدین و كودكان در این مرحله بصورت مناسب با هم می توانند بازی كنند حتی موفق تر از دو كودك با هم. یك كلمه یا یك حالت می تواند علائق  یك نوپا را گسترش دهد و میزان توجه او را طولانی كند. والدین  می توانند در لحظه حساس برای اینكه كودكان بهتر با هم كنار بیایند شیوه هایی را پیشنهاد نمایند،  بازی را تمدید كنند و وسایلی را كه با هم قاطی شده اند دوباره بچینند . والدین می توانند بین دو كودكی كه روی یك اسباب بازی با هم نزاع می كنند دخالت كنند و راهی را برای جلب مشاركت  آنها پیشنهاد كنند. به همان میزان ، والدین  باید از كنترل بیش از حد روی بازی اجتناب كنند زیرا این خطر وجود دارد كه كودكان علائق و انگیزه های خود را از دست بدهند.

زمان و وقت  زیادی برای تخیل، بازیهای خیالی و تمرین مهارتهای تازه آموخته باید فراهم باشد. بازی مهمترین راه نیرومندی است كه فرصت یادگیری را فراهم می كند. كودكان موقعیت و اعمال بیشتری را آزمایش می‌كند تا دریابند كه كدام یك برای آنها مناسبتر  است. اهمیت بازی را برای یك كودك خردسال به سختی می‌توان بیان كرد. والدین كارهای بسیاری می‌توانند بكنند تا كودك قادر به بازی باشد . اما لغت كلیدی قادر ساختن است . بعنوان والدین، نقش آنها برای فراهم آوردن امكانات ، ابزار، محیط، نمونه ها و تشویق برای بازی مثمر ثمر و شادی‌آور و سپس آزاد گذاشتن كودك برای اینكه به آن ادامه دهد اساسی است. بازی طبیعی فقط توسط كودك انجام می‌شود.

مراقبین حمایت و تشویق را برای كودك فراهم می كنند تا به كودك در بازی روح ببخشند تا دسترسی به اهداف بالاتر داشته باشند. آنها می توانند وقتی خواسته كودك بیشتر از تواناییهای او بود او را كمك كنند. هنر بازی با كودكان این است كه به آنها فرصت رهبری داده شود.

بازی از دیدگاه اسلام :

اخبار و احادیث و روایات بسیاری در كتب معتبر اسلامی آمده است كه با توجه و عنایت خاص اسلام را به‌سلامت جسم مسلمانان نشان می‌دهد. پیامبر اكرم (ص) كه تندرستی باارزشترین نعمتها بیان فرموده است برای تشویق مسلمانان به پرورش تن می فرماید : مؤمن نیرومند بهتر و محبوبتر از مؤمن ناتوان است . و برای جلب توجه مسلمانان بدن را شخصیتی مستقل و صاحب حق قرار داده و فرموده است بدن بر تو حقی دارد كه آن را ادا كنی. ورزشهای مجاز از نظر اسلام به دو دسته اند:

1ـ بازیها و فعالیتهای گروهی كودكان و نوجوانان

2ـ فعالیتهای جنگی به منظور كسب مهارتهای جنگی و نظامی

كسب مهارتهای جنگی به منظور شركت در جهاد و حمایت از مستضعفان و بازیهای كودكان به منظور رشد آنان در ابعاد گوناگون تربیتی است . بدین گونه می بینیم كه اسلام نه تنها به امور تربیتی بی توجه نیست بلكه اصرار بهداشت و حفظ سلامت و پرورش جسم و جان مسلمانان اهمیت بسیار می‌دهد وبازیهای سودمند ورزشی را چه برای كودكان وچه برای بزرگسالان جائز شمرده است.

در این باره پیامبر اكرم می فرماید:

«تفریح كنید وبازی كنید زیرا دوست ندارم كه بین شما خشونتی دیده شود»

بازی و ورزش اصل مهم در زندگی كودك است لازم است قسمت اعظم آموزش و پرورش دانش آموزان از طریق بازی و ورزش انجام شود وشادمانی ورضایت نه تنها استعدادهای كوچك را شكوفا می سازد بلكه سبب می شود از لحاظ اجتماعی نیز با دیگران هماهنگ وهمكاری بیشتری پیدا كند.

پیشوایان گرامی اسلام نیز توأم كردن آموزش و پرورش با بازی و ورزش و توجه به نشاط و سرور كودك كه نیازهای اساسی اوست تأكید بسیار دارد چنانچه رسول اكرم (ص) خود شخصاً در بازی كودكان شركت می كرد و از این طریق به تربیت و پرورش آنها می پرداخت امروز كودكان مسلمان از نظر روحی و بدنی باید به گونه ای مورد تعلیم و تربیت قرار بگیرند كه بتوانند در آینده به عنوان جوانی نیرومند ، پارسا و دلاور از مرز كشور دفاع و در برابر دشمنان میهن اسلامی ایستادگی كنند . بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی هیچ یك از اولیاء ومربیان حق ندارند از شیطنت و بازیگوشی كودكان جلوگیری كرده و به خاطر تأمین رفاه وآسایش خویش سعی كنند كودكان سرشار از نشاط وجنبش را موجوداتی صد در صد مطیع و آرام مبدل سازند .

آثار بازی بر كودك و نقش مربی :

یكی از دلایلی كه سبب می شود بازیهای كودكان به عنوان یك عامل تربیتی مؤثر مورد توجه قرار گیرد فعالیتهایی است كه بر خلاف دروس آموزشی خشك ویكنواخت اجرا نمی شود . این فعالیتها در مورد همه كودكان به یك شكل نیست زیرا تربیت بدنی میدان وسیعی است كه كودكان می توانند از روی میل و رغبت و تفریح و تنوع ، به كوششهای دسته جمعی بپردازند و به لذت و نشاط دست یابند . كودكان خیلی زود در بازیها ، به نتایج مطلوب مورد نظر خود می رسند . آنان هر بار شكست و پیروزی را تمرین و تجربه می‌كنند تا سرانجام به پیروزی نهایی و غلبه بر ضعف و ناتوانی برسند . پیشوای گرامی اسلام علی (ع) می فرماید:

«پیروزی و غلبه در پرتو حزم و احتیاط است و احتیاط ، به آزمودگی و كسب تجربه بستگی دارد .»

كودك پس از هر شكست یا پیروزی ، تجارب گذشتة خود را مرور میكند و به تلاش و تمرین مجدد می پردازد در نتیجه ، انگیزه تلاش و تمرین مجدد در ضمیر او شكوفا می شود. پذیرفتن شكست عادلانه و اجتناب از مسابقه های غیر انسانی كه پیروزی در آنها متضمن زیرپا گذاشتن حقوق انسانی دیگران است در پرتو تربیت بدنی وهدایت مربیان متعهد به دست می آید . حضرت علی (ع) در این مورد می فرماید:

« به شكست و مغلوبیتی كه بر وفق انصاف و عدالت است ، تن در ده و از پیروزی كه تو را به ظلم و ستم وا می دارد ، اجتناب كن»

كودكان مایل اند در بازی خیلی زود به نتیجه دلخواه برسند و نتیجه و هدف به دست آمده را مورد ارزشیابی قرار دهند . آنان به دلیل این كه به دنبال هدفهای كوتاه مدت می روند ، پر تلاش و عجول هستند ، در حالی كه مربی همواره به دنبال هدفهای بلند مدت تربیتی است . با وجود این در یك برنامه ریزی صحیح ، معلم و دانش آموز هر دو به هدفهای كوتاه مدت و بلند مدت خواهند رسید .

تشویق بچه‌ها به بازی و رشد مهارتهای بزرگ

***

بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت دوره پیش دبستان باور دارند كه از طریق بازی و تعامل اجتماعی است كه بچه‌ها رشد خود پنداری را آغاز می‌كنند. علاوه بر این بازی و فعالیت، فرصت آموختن مهارت‌های جدید و به همان اندازه افزودن اطلاعات را برای آنها فراهم می‌كند.

در مورد اهمیت سال‌های پیش از دبستان بسیار تاكید شده است، برخی از متخصصان معتقدند كه رشد ذهنی در سال‌های 4 تا 18 سالگی به همان اندازه سال‌های بین تولد تا چهار سالگی اهمیت دارد. یعنی اینكه تا سن چهار سالگی یك دوم از ظرفیت هوش كودك شكل گرفته است. با توجه به رشد حركتی، تا مقطع سنی فوق، مهارت‌های حركتی پایه شكل می‌گیرند و با رسیدن. به سن 5 سالگی، كلیه الگوهای حركتی بنیادی پدیدار می‌شوند.

تقریباً سه هزار معلم كودكستان‌های در كانادا و آمریكا به تحقیقی در مورد آمادگی مهارتی كودك برای رفتن به مدرسه پاسخ دادند. نتایج این تحقیق 105 مورد آمادگی و مهارت مطلوب را شناسایی كرد. و روی 9 مورد تأكید كرد كه یكی از آنها مهارت‌های حركتی بود. 8 مورد دیگر شامل: اندازه‌ها، رنگها، شكل‌ها، اعداد، آمادگی خواندن، گوش كردن، ردیف كردن و رشد فكری و اجتماعی بود.

آمادگی مطلوب مهارت‌های حركتی درشت در مقوله مهارت‌های حركتی تحقیق شناسایی شدند كه شامل: توانایی در دویدن، توانایی در را ه رفتن در یك مسیر مستقیم، توانایی در پریدن، توانایی در لی‌لی كردن، توانایی در به پشت راه رفتن، توانایی در عوض كردن پاها به هنگام پائین آمدن از پله و توانایی در ایستادن روی یك پا به مدت 10 ثانیه بود. یكی از مهمترین زمینه‌هایی كه اولیاء باید در بچه‌هایشان برای ورود به كودكستان آماده كنند درك مهارت‌های حركتی درشت است.

ابرتس، پیشنهاد می‌كند، به متخصصان كودكان و اولیاء قبل از اینكه كودك وارد كودكستان شود باید مهارت‌هایی چون پریدن، با سرعت دویدن، قدم‌رو رفتن  و ایستادن روی یك پا با چشم بسته را در آنها كنترل كنند. بین رشد مهارت‌های حركتی درشت و شروع كودكستان  با موفقیت رابطه مثبتی وجود دارد.

برای اینكه كودكان در مهارت‌های حركتی درشت مهارت پیدا كنند، نیاز دارند بیاموزند چگونه بدنشان را ماهرانه به كار گیرند. به طوری كه بدون فكر كردن به آن بدنشان را حركت دهند. فعالیت‌هایی كه رشد مهارت‌های درشت كودك را تسهیل می‌كند می‌تواند شامل این موارد باشد: كودكان را در یك محیط باز آزاد بگذارید؛ و از آنها بخواهید تا با پریدن مانند قورباغه، جهیدن مانند خرگوش، ضربه زدن به توپ و دویدن فعالیت‌هایی را انجام دهند.

كودكان از طریق بازی فعال و فعالیت‌های فیزیكی مهارت‌های حركتی بزرگ خود را بهبود می‌بخشند كه این به نوبه خود توانایی انجام حركاتی را به كودكان می‌دهد كه محیط اطرافشان را كنترل و تغییر دهدند. بنابراین ماهر شدن در مهارت‌های حركتی درشت ملاكی است كه می‌تواند بر آمادگی كودك برای رفتن به مدرسه تأثیر بگذارد.

بعضی بچه‌ها ورزشكار متولد شده‌اند، مانند بازیكنان خوشبختی كه قابلیت‌های ورزشی را بطور ذاتی دارا هستند، و اینها معمولاً دارای قدرت و حس پیش بینی‌اند و به بازی و تاكتیك‌های آن می‌اندیشند. اما در مقابل بعضی دیگر از بچه‌ها فاقد مهارتند و بعضی مواقع مشاهده می‌شود كه فاقد توان یادگیری مهارت‌ها هم هستند. اما باید توجه داشت این گروه از بچه‌ها هم، حق شركت در ورزش و فعالیت جسمانی در سنین پائین را دارند، بدلیل اینكه فعالیت جسمانی عاملی حیاتی در رشد و توسعه هر بچه است.

در استرالیا متخصصین عقیده دارند كه برای حل این مشكل باید به بچه‌ها كمك كرد تا از انجام فعالیت جسمانی لذت ببرند. انجام دوچرخه سواری و اسكیت همراه با خانواده در این مورد بسیار موثر است و نیز شركت بچه‌ها همراه با اولیاء خود در جلسات شنا بطوریكه از حضور خود لذت ببرند بدون آنكه هرگز در شنا رقابت كنند. و نیز این متخصصین اعتقاد دارند كه از هدایت بچه بطرف ورزشی كه اولیاء خودشان علاقمندند باید اجتناب شود و بهتر است بچه‌ خودش ورزش مورد علاقه‌اش را انتخاب كند، البته در این مورد باید به رشد جسمانی، اجتماعی و روانی او توجه شود.

قبل از اینكه در مورد یك ورزش مشخص و رسمی بیندیشید، بچه‌ شما باید به شش مهارت، ضربه زدن به توپ، دویدن، گرفتن و كنترل توپ، جابجا شدن، شوت كردن و پرتاب كردن تسلط خوبی را دارا باشد.

دو پانت عقیده دارد بچه‌ها بین سنین 5 تا 7 سال باید قادر به انجام كارهایی از قبیل: دوچرخه سواری، زمین زدن و گرفتن توپ، دریبل كرده توپ، ضرب زدن به یك توپ ثابت، كشیدن چانه تا میله بارفیكس، دویدن 30 متر در كمتر از 10 ثانیه، انجام چند مرتب دراز و نشست باشند. همچنین خانم كریس هوپر دو قابلیت لی‌لی كردن و ایستادن روی یك پا با چشمان بسته را نیز به موارد فوق اضافه كرده است.

تاكید روی لذت و تشویق به آموختن مهارت‌های پایه فرصت موفقیت را به بچه‌ها خواهد داد و به مهارت‌های اجتماعی او كمك می‌كند. كمیسون سیاستگذاری ورزش ملی جوانان استرالیا ورزش را برای بچه‌های زیر 7 سال صرفاً به عنوان بازی پیشنهاد می‌كند و اعتقاد دارد كه نباید روی ورزش‌های سازمان یافته تأكید شود. ورزش‌های با دیدارهای نهائی و تأكید روی برد برای بیشتر بچه‌ها و خصوصاً آنهایی كه نگران آموختن مهارت‌های پایه هستند مناسب نمی‌باشد.

هر موقعی كه بچه بازی می‌كند از وسایلی كه در حد و اندازه او است استفاده كنید. اگر بچه‌ شما در گرفتن توپ مشكل دارد، با یك توپ بزرگ و سبك شروع كنید و با پیشرفت تدریجی او در مهارت از توپ كوچكتر استفاده كنید. پس بازی و ورزش در رشد و تكامل بچه‌ها نقش مهم و بسزایی دارند و نكته مهم این است كه ورزش و فعالیت باید متناسب با توانایی بچه انتخاب شود.

 

برچسب ها :ورزش ,بازی ,وسایل بازی ,بازی های كودكانه ,

author نوشته: سعید طهماسبی دهكردی date تاریخ: پنجشنبه 3 دی 1388 date نظر