تبلیغات
دانستنیهایی مفید ازهمه جا ،از همه چیز ،برای همه - قالبهای مختلف انیمیشن
  • تعداد مطالب :
  • آخرین بروزرسانی :
  • تعداد افراد آنلاین :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

entry قالبهای مختلف انیمیشن


انیمیشن
قالبهای مختلف انیمیشن

انیمیشن صرف نظر از کاربرد ویژه اش با شیوه های بی شماری ساخته و عرضه
می شود و طبیعی است که روش های نوین به نحوی خود را دستاورد های علوم و تکنولوژی مدرن تطبیق دهند. به طور کلی قالبهای رایج انیمیشن در چهار گروه عمده می توان باز شناخت.

 

-انیمیشن دو بعدی

2- انیمیشن سه بعدی ( اجسام ب عروسک ها )

3- تکنیکهای تلفیقی ( زنده و انیمیشن )

4- انیمیشن کامپیوتری

 

شیوه های مختلف ساخت فیلم انیمیشن

برای دستیابی به چهار گونه مذکور می توان از روش های رایج زیر بهره گرفت .1

 

انیمیشن روی طلق

روشی است که در آن طراحیهای روی طلق اجرا و رنگ آمیزی شده و سپس روی زمینه با « بک گراند » قرار می گیرند و معمولاً دو فریم از هر تصویر فیلم برداری
می شود. تعداد فریم های برای هر تصویر متناسب با موضوع و نوع حرکت قابل تغییر است برای مثال از فیلم های والت دیزنی می توان یاد کرد.

 

انیمیشن روی کاغذ

در این روش به دلیل عدم استفاده از طلق زمینه ها ساده تر انتخاب شده و تمامی اجزا صحنه برای هر نقاشی مجدداً کشیده می شود. از ویژگی های مهم این روش یکی مواج بودن تصاویر و دیگر ساده بودن پس زمینه است ابزاری که در این روش به کار می رود ، می تواند مداد های مختلف ، راپید ، قلم فرانسه ، سه پاستل ، آبرنگ و رنگ و روغن یا هر وسیله تازه دیگری باشد مثال : فیلم تداعی ساخته نور الدین زرین کلک.

 

انیمیشن های بدون دوربین

 یکی از ساده ترین و ارزانترین راههای ساخت انیمیشن شاید همین روش باشد. زیرا می توان با استفاده از نوار فیلم خام یا نور خورده بدون استفاده از دوربین و مراحل لابراتواری فیلم ساخت. اگر فیلم خام را ظاهر کنیم و یا فیلم های قدیمی و مستعمل را با مقداری آب ژاول شست و شو دهیم نوار شفافی بدست می آید که می توانیم با افزار مختلفی مثل مداد چرب ، مرکب و رنگ و روغن و یا وسایل دیگری روی هر فریم آن پی در پی طراحی کنیم. که حاصل آن فیلم انیمیشن است. همچنین با ایجاد خراش روی فیلم نور خورده نیز می توان این روش را اجرا کرد . که نتیجه باز هم تهیه فیلم بدون فیلمبرداری و لابراتوار است. شیوه خراش روی فیلم می تواند انیمیشن های خالص و زیبا و موثری را خلق کند. برای اجرای این روش از فیلم 16 میلیمتری می توان استفاده کرد. ولی بهتر است برای تسهیل کار و گرفتن نتیجه بهتر از کادرهای بزرگتری مثل 35 میلیمتری و یا حتی 75 میلیمتری استفاده شود.

بهترین نمونه روش خراش روی فیلم کارخانه کارولین لیف با عنوان دو خواهر است که جشنوارة ( آسنی 91 ) را به خود اختصاص داد.

 

کات اوت یا انیمیشن با بریده مقوا

پرسوناژ با بریدة مقوا ساخته و مفصل گذاری می شود و گاه به صورت کولاژ یعنی با بریدة مواد دیگری مانند پارچه ، نخ های مختلف ، کاموا ، کاغذ های گوناگون روزنامه و با عکس شکل می گیرد و زیر دوربین  کادر به کادر خرکت داده و فیلم برداری می شود. لی لی حوضک ساخته وجیه الله فرد مقدم از نمونه های خوب این روش به شمار می رود. این کلیک به صورت کات اوت سایه ای نیز اجرا می شود . با این ترتیب که اشکال لازم را در مقوای سیاه می سازند و از پشت به آن نور می تابانند در این صورت بیننده می تواند تصویر را به صورت سایه هایی بسیار مشخصی که حرکت می کند ببیند.

 

5- انیمیشن سه بعدی ( three dimetional animation)

3D تکنیک با فیلم برداری تک فریم از پرسوناژ های عروسکی یا هو پرسوناژ سه بعدی دیگر اجرا می شود یعنی از هر حرکت عروسک هایی که مفصلهای فرم پذیری دارند یک یا دو فریم فیلم گرفته می شود. این تکنیک ها گاهی نیز با احجام و اشیایی مانند میخ و چکش ، چراغ مطالعه ، مهره های شطرنج و یا هر شی سه بعدی دیگر اجرا می شود. Claymation نیز کار سه بعدی دیگر است در گذشته پرسوناژ ها و برخی از عناصر پس زمینه با گل ساخته و سپس حرکت داده می شدند ولی امروزه با خمیر های مجسمه سازی موم یا مواد مشابه دیگری ساخته و حرکت داده می شوند.

 

6- انیمیشن با عکس

از سوژة در حال حرکت عکس هایی پی در پی گرفته می شود و با انتخابی از آنها و تغییرات دیگر دور عکس ها بریده شده و سپس روی پس زمینه که ممکن است عکس و یا نقاشی باشد قرار می گیرند فیلمبرداری می شود. گاه ممکن است به جای عکس از فتوکپی استفاده شود ، این شیوه نیز به علت تغییراتی که در عکس به وجود می آید جذابیتی ویژه پیدا می کند که میتوان با استفاده از مداد رنگی یا پاستل جلوه های گرافیکی را نیز خلق نمود.

 

7- پیکسیلیشن

در این روش پرسوناژ زنده بازیگر نقش اصلی است و مقاطعی از حرکت پرسوناژ انتخاب شده و چند کادر فیلم برداری می شود. حاصل حرکت منقطع بازیگر است که با
سرعت های متفاوت و مناسب موضوع فیلم حالتی تازه و بدیع را القا می کند.

 

8- پین اسکرین

برای اجرای این تکنیک هزاران سوزه در یک صفحه جاسازی شده و با تغییر ارتفاع این سوزن ها و نور پردازی از یک زاویه به خصوص تصاویری به وجود می آید که حاصل انعکاس نور بر مقطع سوزن ها می باشد. در این روش انیماتور در پشت و جلو صفحة

عمودی قرار می گیرند و در پشت و جلو صفحه عمودی ( Pin Screen) قرار می گیرند و سوزن ها را به حرکت در می آورند . برای مثال به فیلم زیبایی ناب کار مشترک الکساندر الکسیف و کلر پارکد اشاره کرد.

 

9-انیمیشن زیر دوربین

در این روش یک صفحه شیشه ای را که زیر نورپردازی شد انتخاب می کنند روی آن اجسام ریزی مثل ماسه خرده های چوب و خرده های چای و منجوق و یا مواد ریز دیگری ریخته و به آن شکل می دهند سپس با تغییر تدریجی و مرحله ای تصاویر و فیلم برداری فریم به فریم از آنها فیلم انیمیشن می سازند. ویژگی روش در این است که اکثر کار های طراحی و نقاشی زیر دوربین به هنگام فیلم برداری تک فریم انجام می شود . و چون تغییراتی فی البداهه هستند، تصاویر زیبایی تشکیل می دهند که حس بیشتری را از فضای فیلم به بیننده منتقل می سازند. مثل فیلم خیابان ساختة کارولین لیف.

 

10- روتوسکپی

ابتده فیلمی از پرسوناژ های زنده تهیه می شود سپس با الگو قرار دادن حرکت پرسوناژ ها در فیلم طراحی ها جدید تهیه  شده و فیلم برداری می شود که البته تکنیکی است که در خدمت بعضی از روش های فوق می تواند قرار گیرد . استفاده از روش روتوسکپی را در غالب فیلم های به یاد ماندنی کمپانی والت دیزنی می توان دید.

 

11- داینامیشن ( Dinamation  )

در این روش طراحی های بین دو کلید ، ایجاد بافت ، پرسپکتیو رنگ و زاویه دید جهت گردش  و سیکل های حرکتی به وسیله کامپیوتر انجام و کامل می شود با این ترتیب که اطلاعات لازم به کامپیوتر داده و حرکات مورد نظر برنامه ریزی می شود و بقیه کار ها با کامپیوتر است.

 

12- دیاگرام انیمیشن

در این روش از همه امکانات انیمشین استفاده نمی شود بلکه فقط از شکل های ساده خطوط  یا فلش ها برای نشان دادن بعضی از موضوعات بسیار ساده استفاده می شود که غالباً کاربرد آموزشی دارند .


 

برچسب ها :انیمیشن ,سه بعدی ,تلفبقی ,كامپیوتری ,پین اسكرین ,

author نوشته: سعید طهماسبی دهكردی date تاریخ: چهارشنبه 2 دی 1388 date نظر