تبلیغات
دانستنیهایی مفید ازهمه جا ،از همه چیز ،برای همه - تاریخچه انیمیشن
  • تعداد مطالب :
  • آخرین بروزرسانی :
  • تعداد افراد آنلاین :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

entry تاریخچه انیمیشن

انیمیشن


تاریخچه انیمیشن

«اگر چه جان بخشیدن به تصاویر و نقاشی های بی جان به صورت یک هنر نمایشی سالها پیش از اختراع سینما به نمایش در آمده بود اما از هنگامی که نوار سلولوئید مخرج مشترک هنر سینما و هنر جانبخشی انیمیشن شد ، سینما بعد و هوشی تازه یافته و آثاری منحصر و بی همتا به تاریخ فرهنگ بشری عرضه داشت.

بیراهه نرفته ایم اگر بگوییم انیمیشن هفت هنر را در بر دارد. نقاشی- مجسمه سازی – معماری – موسیقی - ادبیات و رقص و سینما ترکیبات گوناگون این پدیده هستند که نظر به اهمیت و نفوذ  این هنر درتودة مردم اعم از کوچک و بزرگ به جاست.

 

تعریف انیمیشن

انیمیشن در لغت به معنای زنده کردن و جان دادن و حرکت بخشیدن است و در اصطلاح سینما فیلمی است که تک فریم گرفته شود. تک فریم گرفتن فیلم به خاطر امکان دخالت دادن در ساختمان هر فریم است.))

   ( انیمیشن مجموعه ای از تصاویر ثابت است که به دنبال هم نمایش داده می شود که در اثر خطای چشم تصویر حرکت دار در بیننده القا کند حال در این نمایش هر چه فریم ها سریعتر حرکت کنند انیمیشن طبیعی به نظر میرسد.)2

 

ویژگیهای کلی انیمیشن

درباره انیمیشن ویژگی های را میتوان برشمرد که با  ارزش کیفی آن رابطه نزدیک دارد. به عبارتی این ویژگی ها میتواند اثر هنری انیمیشن را دارای ارزشهای ناب و اصیل نماید.

اغراق و تأخیر و تأکید سه اصل عمده در ایده و حرکت و صداست که ضمن تأمین تفاوت کلی انیمیشن با فیلم زنده ارزشهای ویژه و ناب را در فیلم انیمیشن به وجود می آورد به عنوان مثال سوژه ای که قصد دارد با شتاب بدود ابتدا کمی در جا میزند انگار میخواهد دور بردارد سپس به عقب می رود آنگاه ناگهان به جلو پرتاب می شود یا سوژه ای که در آستانه سقوط قرار می گیرد ابتدا لحظاتی متوقف می شود آنگاه که عمق سقوط را دریافت، سقوط میکند و حاصل سقوطش معمولاً مرگ نیست.

در ساختن فیلم زنده محدودیت هایی وجود دارد که گره گشای آن وارد شدن به حیطة عمل و تکنیک انیمیشن است از آنجا که انیمیشن غیر ممکن ها را ممکن
می سازد لذا این خصوصیت باعث تفاوت هایی بین فیلم زنده و انیمیشن می گردد که میتوان آن را در چهار ویژگی دسته بندی کرد.

 

1- تخیلی بودن موضوع

انیمیشن به خاطر امکانات تکنیکی فراوان می تواند در عرصه پهناوری از خیال و آزادی عمل یابد کاربرد انیمیشن درست در جایی که امکانات فیلم زنده محدودیت پیدا می کند ظاهرمی شود.هرآنچه فرای واقعیت باشدباانیمیشن امکان نمایش می یابد . در موضوعاتی که با امکانات فیلم زنده با آسانی تصویر می شوند لزومی به استفاده از انیمیشن نیست.

 

2- ایده های پرخرج

چنانچه ساخت فیلم زنده بر اساس ایده آل فیلم پر خرج غیر ممکن یا بسیار دور از دسترس باشد تکنیک انیمیشن محلی مناسب برای ساخت این گونه سوژه هاست.

 

6

 
3- تصویر برداری از موضوعات دور از دسترس

چنانچه تهیه و ساخت صحنه هایی از طبیعت به هیچ وجه مقدور نباشد به عبارتی تصویر برداری از آن غیر ممکن یا مشکل نباشد انیمیشن عالیترین کاربرد را داراست مانند حرکت شیر، گیاهان در آوند ها یا گردش خون در رگها ، زندگی زنبور عسل، مورچه و جانوران دیگری که در زیرزمین یا سیاره های دیگر زندگی می کنند.1

 

4- تصویر کردن امکانات غیر ممکن

چنانچه موضوع فیلم حالات و موقعیت های را برای موجود زنده موجب گردد که در توان او نباشد تکنیک انیمیشن مناسب ترین کاربرد را برای رسیدن به هدف عرضه می کند.

پرسوناژهای فیلم انیمیشن زوال ناپذیرند در مقابل سقوط انفجار ، ضربه و ... آسیب نمی بینند. پرسوناژ انیمیشن را می توان گره زد ، نصف کرد یا لوله کرد. و این بارزترین ویژگی فیلم انیمیشن است به طورکلی انیمیشن های غیرممکن راممکن می سازد . نمونه های فراوان این گونه کاربرد را در فیلم هایی مانند پلنگ صورتی ، میکی ماوس و ... می توان یافت.  همچنین برخی مفاهیم طنز یا فکاهی یا سیاسی را که هیچ قالب بیانی دیگری را نمی پذیرد.


 

 

برچسب ها :انیمیشن ,تصویرمتحرك ,تخیل ,

author نوشته: سعید طهماسبی دهكردی date تاریخ: چهارشنبه 2 دی 1388 date نظر